Joe Broughton’s Conservatoire Folk Ensemble (UK)
zondag 26 mei

Artiest: Joe Broughton’s Conservatoire Folk Ensemble

Aanvang: 15:00 uur

Genre: Muziek


Informatie over de kaartverkoop is te vinden in de tekst
T. 013 207 3333
E. info@tiliander.com

Digitale ticketreservering?
Check:  www.groetenuitoisterwijk.nl

Joe Broughton’s Conservatoire Folk Ensemble heeft NUL bekendheid in Nederland. Niettemin laten muziekrecensenten en vakgenoten in eigen land UK de superlatieven over deze sensatie over elkaar heen buitelen. Uit de quotes verderop lichten we er hier alvast eentje uit, die van The Sentinel, als voorproevertje, om alvast in de stemming te komen: “You MUST, MUST see this to understand just how fantastic it is.” De tekst die volgt doet de rest, anders wel bijgaande opname: beluister en bekijk die en je bent verkocht, want levendige muziek in levend beeld zegt meer dan -tig woorden, hoe overtuigend ook.     
Met Joe Broughton’s Conservatoire Folk Ensemble haalt GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk de meest omvangrijke folksensatie uit Engeland onder directie van één van de bekendste Engelse folkmuzikanten in huis. Dat terwijl dit imposante orkest in haar 27-jarige bestaan haar Nederlandse debuut komt maken. Misschien ook weer niet zo vreemd, want hoe krijg  je minstens veertig tot soms zelfs oplopend naar tachtig getalenteerde jonge muzikanten met instrumenten en reisbagage over van UK naar NL? Nuchter stiff upperlip antwoord? In een tot de nok volgestouwde mega-tourbus via een ferry over Het Kanaal.
Opgegroeid in een artiestennest is Joe Broughton (1976) lector folkmuziek aan Koninklijk Conservatorium van de Universiteit van Birmingham waar hij in de jaren negentig zelf cum laude afzwaaide en compositieprijzen binnensleepte. Hij weet wat het is om jong muziektalent tot volle bloei te laten komen. Zelf vormt hij sinds zijn vierde (!) een levenslang duo met oudere broer Ben met wie hij sinds zijn negende (!) geregeld podia betreedt. Begonnen als drummer, krijgt  hij nog vóór zijn tiende (!) ook mandoline, gitaar, piano en viool (zijn uiteindelijke hoofdinstrument) aardig onder de knie.
Hij besluit circusacts muzikaal te begeleiden, een leerschool die hij zes jaar trouw blijft. Als 13-jarige springt hij in het oog bij BBC die besluit een tv-docu aan hem te wijden. Zijn opmerkelijke veelzijdigheid  levert hem een bijrol op in kaskraker ‘Robin Hood’. Als muziektalent publiceert hij een boek met fiddletunes en als veelbelovend dichter twee bundels waarmee hij  bellettrieprijzen wint.
Als componist, arrangeur, albumproducer en uitvoerend multi-instrumentalist is hij bewierookt en verguisd  voor het aangaan avant la lettre van eclectische fusies tussen folk en elk denkbaar muziekgenre. Als gastmuzikant is hij te horen op meer dan  honderd cd’s. We zouden hem mogen kennen van roemruchte Albion Band met ex-leden van zowel Fairport Convention als Steeleye Span, vernieuwend Urban Folk Quartet, folkbigband Bellowhead, als sidekick van Joss Stone, Keith Hancock, Kevin Dempsey en andere stijl doorbrekende muziekprojecten en toon- en trend zettende solo-uitspattingen. Daarnaast tekent hij voor de muziek van meerdere films. Tevens is hij aanstichter en drijvende kracht achter zijn Conservatoire Folk Ensemble én notoir anti-Brexiteer.
Eén en ander verknoopt, grijpt hij de minste gelegenheid te baat om met een buslading orkestleden Het Kanaal over te steken. Doel: gelijk welk EU-land afstruinen om er energieke, krachtige livemuziek in te zetten als solide bindmiddel in zijn nobele strijd voor Europese samenwerking en eenheid. Deze onderliggende missie bracht het ensemble tot een onvermijdelijk concert, pittig doorspekt met word spoken bijdragen van een jonge Britse generatie in het hol van de leeuw: het Europees Parlement. Gevolg: emotionele ontlading, menig weggepinkt traantje, minutenlange staande ovaties.  
Niet dat deze youngsters uit daadwerkelijk Land of Hope and Glory hun ‘stem’ alleen maar buiten UK laten horen. Voor eigen parochie trekken ze bijvoorbeeld Royal Albert Hall vol en staan ze vooral in het voorjaar als hun studie het toelaat op vooraanstaande festivals. Ook daar met een repertoire, treffend ingezet als vreedzaam wapen: verbindende, frisse, aanstekelijke EU-folk anno 21ste eeuw: traditional Anglo- en Celtic folk, groovy maar verbluffend laid back gefuseerd alsof het dagelijkse kost is met jazz, rock, funk, hip-hop, ska, reggae, klassiek, house, dub, Oost-Europese tot Aziatische invloeden, melodieën uit het Midden-Oosten tot Noord-Indiase ritmes en Afro-beats. You name it - they got it.
Een geweldige ervaring ook voor deze bende die bestaat uit het crème de la crème van jong muziektalent dat studeert aan Koninklijk Conservatorium van Universiteit van Birmingham. Een jonge roedel enthousiastelingen die spontaan musiceren, zingen, springen, swingen met een aanstekelijke passie alsof hun leven ervan afhangt. Een spetterende show waarin ze er liever het plezier van laten afspatten dan zichzelf al te serieus te nemen. Dat is ook af te horen aan meerdere studio- en live-cd’s die dit ensemble gedurende de afgelopen 27 jaar uitbracht.
Maar afstuderende studentengeneraties lossen elkaar in razend tempo af, dus wie en hoeveel precies er het GUO-podium in Tiliander Oisterwijk onveilig komen maken is koffiedik kijken. Wel stelt Joe alvast minstens veertig jonge honden in het vooruitzicht: vijftien blazers, vier cellisten, vijf percussionisten, drie elektrisch gitaristen en een resem overig jong muziektalent op fiddle, dwarsfluit, klarinet, elektrische bas, akoestisch gitaar, accordeon, van wie er meerdere bovendien nadrukkelijk vocaal aanwezig zijn. En belooft hij plechtig ingedut NL folkpubliek te komen wakker schudden en jonge generaties muzikanten van welk kaliber dan ook te begeesteren.   
Onder die orkestleden ongetwijfeld rijzende sterren die binnen luttele jaren schitteren als toonaangevend  folkmuzikant binnen en buiten UK. Zoals Joe Broughton onder zijn hoede via zijn Conservatoire Folk Ensemble al sinds 1997 aan de lopende band studenten inspireert en aflevert om als succesvolle Britse muzikanten folkpodia wereldwijd te betreden, dat van GUO inbegrepen. Zo levert Joe Broughton zomaar even uit de ogenschijnlijk losse pols een jaloersmakende bijdrage aan de vitale ontwikkeling van de Britse folkscene met zijn ensemble als kweekvijver. Hoe bijzonder is het om juist dat bij GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk te mogen meebeleven?  
Quotes over Joe Broughton’s Conservatoire Folk Ensemble:                            
Jon Bens: "Truly the most joyous noise I have ever heard and re-affirming my faith in the potential of the human race."
Anonieme concertbezoeker na afloop: “This is very much 21st century folk… This is ‘Power Folk’.”
Mick Tems (in Folk Wales Online Magazine): “Utterly mind-blowing.”
Frank Hennessy (BBC Radio Wales): “Varied and brilliant… one massive sound.”
Simon Jones (fRoots): “There’s subtlety, poignancy, variety and more than a soupçon of talent. You’ll like this, like it lots I know you will.”
Joe Knipe  (Artree): “An absolutely superb, inimitable and totally unmissable album that should have a copy in each and every home.”
Newtrhythms: “Tremendously exhilarating and joyously life-affirming. Here you'll find the whole gamut of folk culture and its aural tradition, and much more – Irish session staples played as though life itself depended on it, Fairport tunes played as if by a Chinese orchestra, breezy Latino brass meanderings, skirling percussion, swooning string syncopations, moments of tense repose where (say) a lone whistle takes centre stage, sparkily extravagant jazzy gestures, and so forth.”
The Sentinel: “The atmosphere was so strong that after a very short journey home I already miss it like I can not describe. I am a very lucky man to have witnessed what I just have. To manoeuvre the audience and encapsulate each and every one of us the way the CFE did leaves me gob smacked and short of words. You MUST, MUST see this to understand just how fantastic it is.”

Quotes van vakgenoten over Joe Broughton:
Ashley Hutchings: "A Massive Individual Talent."
Dave Swarbrick: "A great, gifted player."
Martin Carthy: "A thoughtful, wonderfully inventive and sought-after player whose drive and musicianship galvanises any line-up with whom he plays."

Digitale ticketreservering?
Check:  www.groetenuitoisterwijk.nl
Kassaverkoop: Uitsluitend cash, op concertdag van 14:00 tot 15:00u – VOL=OP!        
Concertaanvang: 15:00u
Ticketprijs: €25,- (inclusief €3,- ticketservice)


Openbaar vervoer of parkeren?
GUO-concertlocatie Tiliander bevindt zich op één wandelminuut van NS-station Oisterwijk en op eveneens één wandelminuut van meerdere parkeerterreinen. Op het parkeerterrein aan de Spoorlaan het verst verwijderd  van het NS-station  is  parkeren vaak gratis. Let op de infoborden ter plaatse. 

GUO-arrangement in Hotel NEO KVL?
Lunch vóór middagconcert?
Diner na middagconcert?
Diner + aansluitend overnachting met ontbijt?
Mail naar reception@neokvl.com of bel 013-2088099 en reserveer een speciaal voor GUO-concertbezoekers samengesteld GUO-arrangement bij Hotel NEO KVL (by TASIGO). Dit 4****hotel op de industrieel erfgoedlocatie van de voormalige Koninklijk Verenigde Lederfabrieken bevindt zich aan Almystraat 12-18, gelegen op luttele wandelminuten van GUO-concertlocatie Tiliander. NEO KVL heeft bovendien parkeergelegenheid voor haar gasten. Haar speciale GUO-arrangementen gelden uitsluitend voor GUO-concertbezoekers en uitsluitend na reservering. Dus reserveer uw GUO-arrangement naar keuze en toon bij aankomst in NEO KVL uw GUO e-toegangsticket(s) van die dag. Meer info? Check ‘GUO-arrangementen’.

Joe Broughton’s Conservatoire Folk Ensemble in beeld & geluid? Check:
https://youtube.com/watch?v=c_8T_JQi_5Y&feature=shares